Tajemství kartiček obchodních řetězců
Řekněme si to na rovinu hned na začátku: vše, co obchody dělají, dělají za účelem zvýšení svého zisku. O zákazníka zas až tak nejde. Tak proč mají tedy pokladní povinnost nám nabízet tyto kartičky, které by nám měly přinášet jen samé výhody?
Většinou nám tyto kartičky poskytují slevy na určité výrobky, možnosti zúčastnit se různých slosovacích soutěží a podobně. Člověk se tedy musí ptát: co tím získá obchodní řetězec, že nám je prakticky vnucuje? Odpověď je prostá: informace.
Při vyplňování formuláře k získání kartičky uvádíme i své jméno, věk, bydliště, vzdělání, počet členů rodiny a další údaje. Ty jsou pro obchod velmi užitečné. Mohou tak například snadno zjistit, jaké výrobky nejčastěji kupuje určitá věková skupina. Kdy chodí nakupovat, jaké akce nejvíce využívá. Případně, i zda se údaje z jednotlivých lokalit liší, a pokud ano, tak proč.
Toto vše jsou pro obchodní řetězec velmi cenné údaje, neboť umožní plánovat obchodní strategie tak, aby přilákali ještě více zákazníků. Tím se jim opět zvýší i zisk. Vědí díky tomu například, na jakou skupinu mají který výrobek cílit, a podle toho i vytvořit reklamu.
Pravdou je, že kartičky nám nabízí i určité výhody, především slevy. Ty ovšem nebývají příliš velké, a nejsou na celý sortiment zboží. Prodejci si vždy pečlivě vybírají, které výrobky majitelům kartiček zlevní. Obvykle to bývají takové, které se příliš nekupují nebo nejsou nijak drahé.
Než si tedy vyplníte formulář na kartičku jakéhokoliv obchodu, přemýšlejte nejprve, k čemu uvedené údaje obchody potřebují a co s nimi udělají. Dáváte totiž údaje nejen o své osobě, ale často i o své rodině, společnosti, která jde pouze za výdělkem. A řekněte si, zda opravdu chcete, aby každý váš nákup byl zpracován, vyhodnocen a nakonec posloužil k tomu, aby obchodu pomohl nalákat více zákazníků či naplánovat marketingové akce.
Ano, kartičky mohou mít své výhody, především u těch, kteří opravdu hodně nakupují. Ti mohou díky nim ušetřit měsíčně poměrně slušnou částku. Avšak jako vždy, i zde je třeba používat selský rozum. Opravdu je pro mne ta kartička výhodná? A jsem ochoten prodat informace o sobě a o svých budoucích nákupech za nabízené slevy? Odpověď je na vás.